Tuesday 5 March 2013

OPI When Monkeys Fly

 
Ikväll ska jag gå ut och käka med lite kompisar från skolan så jag passar på att bära ett nytt glitterlack i form av OPI When Monkeys Fly. Lacket är ett av de sju lacken i OPIs nya kollektion Oz the Great and Powerful som släpps vecka 13. 
When Monkeys Fly består av prismatiskt glitter i olika storlekar samt stora guldfärgade hexagoner. Det är fint, häftigt och glammigt. Tyvärr verkar OPI inte testat de stora hexglittren i basen för de krullar sig i kanterna. Så kallat "taco glitter". Allt glitter krullar sig inte,men mycket. Dessutom finns den optiska illusionen reflective curling med i bilden. Det är när glittret ligger slätt på nageln men ljuset reflekteras i det och det ser ut som glittret krullar sig. Det gör mig faktiskt inte så mycket att glittret krullar sig för jag tycker lacket är så läckert. Men självklart hade det varit trevligare om det låg platt.



 
Formulan är ganska tjock vilket är helt normalt för att kunna hålla upp de stora hexagonerna. Det behövs lite duttande för att få hexglittret på plast och så att de inte bildar kluster. Det är inget större problem. Däremot hade jag önskat att de följt med lite mer prismatiskt glitter på penseln. Jag ville nämligen bara lägga ett lager då jag har en jelly som bas och When Monkeys Fly har en tjock bas. På bilderna ser ni tre tunna lager OPI Glints of Glinda, som ni ska få se senare i veckan, och ett lager When Monkeys Fly. Jag avslutade det hela med två flödiga lager Poshé för att få ytan slät.
Trots taco glitter så kommer jag använda det här lacket igen eftersom jag verkligen tycker det är fint. Pamsan har lagt det över svart (ursnyggt) och jag kan tänka mig att det är himla snyggt över en vampig lila eller OPI OPI...Eurso Euro.

Translation: I'm going out this evening with some friends so I thought I'd try out a new glitter; OPI When Monkeys Fly from the new collection Oz the Great and Powerful.
When Monkeys Fly is a glitter polish with prismatic glitter in different shapes and sizes and larger golden hex glitter, all suspended in a clear base. It's pretty and glamorous. Sadly, it seems like OPI didn't test how the larger hex glitter would act when put in the base. The glitters curl and form what is usually called taco glitter. Not all of the glitter, but much of it. There' also a lot of refelctive curling. But it doesn't really bother me because i think this polish is pretty.
The formula is rather thick but that's just normal for this type of polish with its large glitters. You have to dabb on the hex glitter for it to be evenly spread on the nails and not form cluters. But that's not a big problem for me. What you see in my pictures are three thin coats of OPI Glints of Glinda, I'll show you that polish later this week, and one coat of OPI When Monkeys Fly. Two coats of Poshé top coat made the finish feel smooth to the touch.
I will wear this polish again, maybe over black, as Pamsan, or over a royal blue like OPI OPI...Eurso Euro.

7 comments:

  1. Det här var min favorit i kollektionen när jag såg det i flaskan, men när jag sett olika swatches på det så har mitt intresse svalnat tyvärr och det beror på det krulliga taco glittret. Det gillar jag inte tyvärr, annars är det fint.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är fint. Det går ju att få ytan slät med överlack, men ag förstår om man inte orkar med taco glitter heller.

      Delete
  2. Dom verkar inte ha testat det här, har sett andra swatcher när det krullar sig också. inte kul.

    ReplyDelete
  3. Väntar hem mitt och är såld på det (än så länge), borde fortsätta vara det förutsatt att inte glittren "kryper ur" efter ett par dagar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar det, det är lite synd att glittret krullar sig, men så länge det går att fixa med överlack är jag nöjd. :)

      Delete

I love comments! They make me happy. I will answer comments, questions and feedback as soon as possible. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...